آرشیو, اثر دماسنج بر سالمندان

آیا دمای مناسب برای سالمندان را می دانید؟

retire

شرایط نگهداری از سالمندان و میانسالان

نگهداری از سالمندان در خانه  به علاوه در کشورهای توسعه یافته که با پیری جمعیت روبرو هستند یکی از مشغله های ذهنی مهم و همیشگی است به علاوه  والدین سالخورده همیشه دوست دارند داخل خانه‌ی خودشان نگهداری شوند، بنابراین شیوه‌های ارائه‌ی بهترین خدمات و فراهم کردن آسایش لازم برای سالمندان بسیار مهم است.

یکی از آیتم های مهم شرایط دمایی و رطوبتی است  زیرا کم و زیاد شدن دما و رطوبت خصوصا به طور ناگهانی اثرات شدیدی روی بد ن سالمندان می گذارد.

شرایط  نگهداری سالمندان نه تنها باآب و هوادر فصل های مختلف وابسته است بلکه ذات بدنی افراد هم در آن تاثیر به سزایی دارد پس در اینجا به شرایط نگهداری در هوای گرم و هوای سرد و بیماری های رایج در این آب و هوا با توجه به ذات بدنی سالمندان پرداخته خواهد شد.

سالمندانفصل سرد و بیماری های ناشی از  آن

اگر بدن مقدار زیادی گرما از دست بدهد، با مشکل افت دمای بدن یا هیپوترمی مواجه خواهد شد. همچنین در صورت قرار گرفتن در آب سرد و یا در موارد ابتلا به برخی از بیماری ها نیز ممکن است این حالت بروز کند.
افت دمای بدن زمانی بروز می کند که مکانیسم کنترل بدن شما برای حفظ دمای طبیعی بدن دچار مشکل می شود. در این وضعیت درجه حرارت بدن به کمتر از ۳۵ درجه سانتی گراد می رسد در این حالت می تواند بسیاری از دستگاه های بدن را تحت تاثیر قرار دهد از جمله این که جریان خون در مغز و کلیه ها کاهش پیدا می کند. امکان بروز این حالت در تمام سنین وجود دارد، اما اکثر مبتلایان را سالمندانی تشکیل می دهند که نمی توانند خود را در زمستان گرم نگه دارند . علایم و نشانه هایی که ممکن است در این وضعیت بروز کند شامل از دست رفتن تدریجی توان روانی و جسمانی است. به علاوه در موارد شدید افت دمای بدن حتی می تواندمنجربه مرگ شود. شایع ترین علایم افت دمای بدن شامل ناهماهنگی عضلات، گیجی و مشغله ذهنی، لرزیدن و پایین بودن درجه حرارت بدن (کمتر از ۳۵ درجه سانتیگراد)، کم شدن تعداد نبض، خواب آلودگی و ضعف هستند که در صورت ادامه این وضعیت علایم مزبور تشدید شده و ممکن است به سفت شدن عضلات، افت بیشتر درجه حرارت بدن، تغییر رنگ انگشتان دست و پا و نیز بستر ناخن ها به رنگ بنفش و از دست دادن هوشیاری منجر شود.

سالمندانزمستان می تواند برای هزاران سالخورده با افزایش هزینه قبض های انرژی، سخت و طاقت فرسا و دشوار باشد دمای سرد برای سلامتی افراد مسن بسیار خطرناک است زیرا نه تنها احتمال و شدت آنفولانزا ، عفونت قفسه سینه و سایر مشکلات تنفسی را افزایش می دهد بلکه فشار خون را بالا می برد که افراد را در معرض خطر بیشتری از حملات قلبی و سکته قلبی قرار می دهد.

تحقیقات جدید درانگلستان نشان می دهد که در حالی که بسیاری از افراد مسن نگران گرم شدن محل زندگی خود هستند ، بسیاری از آنها از پیامدهای شدید سلامتی ناشی از سرماخوردگی آگاه نیستند. تقریباً یک چهارم (22٪) از افراد مسن درک نمی کنند که در اثر سرماخوردگی یک سری از مشکلات  وجود می آیند و در این میان افراد 80 ساله و بالاتر به 29٪ افزایش یافته است، تنها 14 درصد از سالمندان  تشخیص می دهند که سرماخوردگی می تواند در حملات قلبی تأثیر بگذارد.

 

ادامه….

نوشته های مشابه