انواع قارچها, پاکسازی

انواع قارچ ها(aspergillus niger) قسمت اول

قارچ و کپک

اثرات آلودگی قارچی بر روی مواد خوراکی

قارچ

پوشش پنبه مانند (اسپور) بر روی سطوح را قارچ می نامند. قارچها عموما در رطوبت نسبی زیادی 70 تا 80 درصد همراه با دمای بین 6 تا 45 درجه سانتی گراد و سطح pH 2 تا 11 رشد می کنند(یعنی هم در محیط قلیایی و هم در محیط اسیدی امکان رشد قارچ وجود دارد). تقریباً تمامی مواد ارگانیک محل مناسبی برای رشد قارچها هستند. رشد قارچ تأثیر منفی بر سلامتی و راحتی زندگی ما دارد و معمولاً دیر هنگام تشخیص داده می شود ، زیرا اغلب از چشم ما پنهان است, اسپورهای قارچ در همه جای اطراف ما یافت می شوند زیرا آنها اجزای طبیعی هوا هستند و به راحتی  قابل انتقال هستند. هر چه هوا سردتر باشد ، رطوبت هوا نیز کمتر می شود.

اگر هوا در زیر نقطه شبنم خنک شود ، اما رطوبت یکسان باقی بماند ، بخار آب اضافی بر روی سطوح (با دمای پایین تر از دمای نقطه شبنم)  متراکم می شود و اگر رطوبت نسبی در وسط اتاق 50 درصد باشد ، می تواند تا 100 درصد در نقاط سرد مانند پنجره های با عایق ضعیف ، گوشه های ساختمان افزایش یابد و این زمینه ایده آل برای پرورش اسپورهای قارچ ایجاد می شود. افزایش رطوبت همیشه به دلیل شرایط ساختاری یا آب خارجی نیست. فعالیت های ساده روزانه مانند خشک کردن لباس ، دوش گرفتن ، استحمام یا آشپزی, فتوسنتزگیاهان و آبزیان آکواریوم های داخلی نیز رطوبت یک اتاق را افزایش می دهد.

نحوه جلوگیری از تولید و تکثیر قارچ

تهویه و گرمایش هدفمند بهترین راه برای تنظیم رطوبت و درجه حرارت در داخل اتاق ها است. نظارت منظم و دقیق بررطوبت نسبی و دمای اتاق با یک دماسنج ، به علاوه گرمایش و تهویه هدفمند می تواند از رشد قارچ جلوگیری کند.

اتاق خواب  مخصوصاً مستعد رشد قارچ است ، زیرا دمای توصیه شده در این اتاق باید بین 16 تا 18 درجه است و  بخاطر اینکه رطوبت با تنفس و تعریق بسیار افزایش می یابد  و ما در هنگام خواب حداکثر یک چهارم لیتر آب را در هوای محیط رها می کنیم و حمام به دلیل وجود رطوبت دائمی احتمال رشد قارچ درآنها زیاد است  به همین دلیل تهویه هدفمند در این مکان ها بسیار مهم است.

ادامه ….

نوشته های مشابه