آرشیو, اثر دماسنج بر سالمندان

درمان و پیشگیری

دمای مناسب سالمندان

درمان و پیشگیری

یکی از بهترین راه های پیشگیری داشتن دماسنج است،  که میتوان با آن دمای هوا را کنترل کرده و از کاهش آن و رسیدن به حد غیر مجاز آگاه شوید که این مسئله  ساده ترین و اولین راه برای کنترل دما است زیرا برای سالمندان  آسان نیست که متوجه شوند  چقدر هوا سرد شده است ، به خصوص اگر مدتی در آن محیط بوده باشند. بنابراین ، یک دماسنج بخرید و آنرا در معرض دید قرار دهید و در هزینه های انرژی صرفه جویی کنید.بسیاری از مردم فکر می کنند بدون صرف هزینه زیاد به هیچ وجه امکان ایجاد گرمایش مناسب میسر نمی شود که این موضوع نمی تواند صحیح باشد و تفکر اشتباه دیگر این است  که افراد فکر می کنند در زمستان باید دمای خانه بیش از اندازه زیاد باشد، که لزوماً اینگونه نیست آنچه مهم است تولید گرما به میزان نیاز است. در واقع یک درجه حرارت ایمن دماییست که نه خیلی گرم  و یا نه خیلی سرد است.

دمای مناسب سالمندانکنترل دمای محیط بسیار مهم و با ارزش است، اما چه اتفاقی می افتد وقتی که شما نمی توانید دمای محلی را که زندگی می کنید کنترل کنید؟ این مشکل بسیاری از مراکز مراقبت از سالمندان بخصوص افراد مبتلا به زوال عقل بوده است. برای فهمیدن چگونگی کنار آمدن با این افراد ، اخیراً یک پروژه تحقیقاتی سه ساله در مورد اثرات دمای محیط داخلی در مراکز مراقبت از سالمندان در جنوب شرقی NSW انجام شده است. این بخشی از برنامه گسترده ای از تحقیقات دانشگاه Wollongong در مورد تأثیر دمای محیط داخلی بر افراد مسن بود، بنابراین آنها دریافتند بهترین راه های پیشگیری از افت دمای بدن این است که پیش از رسیدن زمستان و فصل سرما از سیستم گرم کننده محیط و داشتن لباس های گرم اطمینان حاصل کنند، کنترل دمای محیط بسیار با اهمیت است که ایده آل آن برای سالمندان حدود 37 درجه سانتی گراد می باشد.  امروزه ترمومتر های دیجیتال مجهز به سیستم آلارم هستند که تغییرات ناگهانی دما را به صورت آلارم گزارش داده که میتوان آن را فورا کنترل کرد و از حوادث احتمالی جلوگیری کرد.

 نکاتی برای گرم نگه داشتن سالمند هنگام فصل سرد

  1. برای گرم نگه داشتن دمای اتاق باید دمای اتاق را بالا ببرید.
  2. به سالمندان نوشیدنی های گرم بدهید .
  3. اما از انواع نوشیدنی های الکلی خودداری کنید زیرا این ماده از بین برنده عروق و ادرارآور است که می تواند حجم خون را کاهش دهد.
  4. مصرف چندین داروی نسخه ای؛ از پزشک خود بپرسید که آیا هر یک از داروهای شما احتمالاً بیش از حد گرم می شوند.

سالمندان

فصل گرم و بیماری های ناشی از  آن

افزایش درجه حرارت مرکزی بدن تا 39- 38 درجه سلسیوس  را گرمازدگی گویند. از دست دادن مایع از راه ادرار به علت مصرف داروهایی مانند: لازیکس و برخی داروهای ضدفشارخون ممکن است در شرایط معمول مشکلی ایجاد نکند، اما در آب و هوای گرم ممکن است فرد را در معرض خطر کم آبی بدن قرار دهد. برخی از کارشناسان معتقدند داروهای مسدودکننده گیرنده بتا

مانند: پروپرانولول یا ایندرال  با کاستن از سرعت ضربان قلب خطر گرمازدگی را بخصوص در سالمندان افزایش می دهند.

بیماریهای مربوط به گرما هنگامی روی می دهند که دمای بدن فرد از حد طبیعی خود افزایش می یابـد. بدن انسان بطور عمده توسط منبسط ساختن عروق سـطـــحی پوست و تعریق، دمای افزایش یافته بدن را کاسته و سبب تنظیم و کنترل گرمای بدن می گردد. اما در آب و هوای مرطوب عملکرد تعریق مختل و کند شده و بدن دیگر قادر به خنک ساختن خود نمی باشد.دو عـامل فعالیت بدنی شدید و طولانی مدت و آب و هوای گرم مسبب بیماریهای مربوط به گرما هستند. همچنین زمانی که فرد دچار کم آبی در بدن خود میگردد، در معرض عوارض گرمای زیاد قرار خواهد گرفت زیرا در این حالت غلظت خون بدن افزایش یافته و جریان خون کند میگردد که سبب اختلال در عملکرد ارگانهای بدن می شود لازم است بدانیم  گرمازدگی در سالمندان بسیار شدیدتر از جوانان است .

به گفته محققان، افراد سالمند بیش از دیگران در معرض خطر ناشی از گرمای شدید هوا قرار دارند. طبق گفته های انجمن جامعه سالمندان آمریکا به دلیل تغییرات جسمی ناشی از افزایش سن، دمای بدن سالمندان به سرعت جوانان پایین نمی آید. افراد سالمند گرمای زیاد هوا را به خوبی احساس نمی کنند. حتی زمانی هم که آب از دست می دهند، تمایلی به خوردن آب ندارند. تمامی این عوامل به این معنی است که گرمای شدید مشکلات بهداشتی جدی برای سالمندان به وجود می آورد و خطر مرگ را در آنان بالا می برد. هر سال حدود 200 نفر در آمریکا بر اثر مشکلات بهداشتی ناشی از گرمای بالا و رطوبت، جان خود را از دست می دهند. بیشترین افرادی که به این مشکلات مبتلا می شوند، افراد 50 سال به بالا هستند. همچنین به گفته محققان ،‌ مرگ و میر سالمندان بر اثر گرما ، ناشی از اشکال درعملکرد مغز است که نمی تواند تخمین درستی از میزان آب موجود در بدن داشته باشد.

 

ادامه …..

نوشته های مشابه